Etykietowanie produktów - charakterystyka

Towar z etykietą to dla konsumentów powszechny widok. Jej brak wpływa negatywnie na popularność produktów, ale przede wszystkim jest niezgodny z prawem. Szczególnie restrykcyjne wymagania dotyczą produktów spożywczych i kosmetycznych. Z tego powodu etykietowanie to ważny etap wytwarzania nowych towarów, którego nie można pominąć w żadnej masowej produkcji. Istnieje kilka sposobów efektywnego oznaczania towarów.

Co jest ważne przy etykietowaniu produktów?

Sposoby oznaczania produktów są regulowane przez polskie i europejskie prawodawstwo. Etykieta powinna zawierać m.in. informacje na temat pochodzenia towaru, jego składników, producenta, warunków przechowywania, a także numer partii oraz datę produkcji i termin ważności. Ostatnie informacje są ważne nie tylko dla konsumentów, ale ułatwiają też procesy logistyczne. Oznaczenie powinno być czytelne i dopasowane do kształtu oraz materiału opakowania.

Jak usprawnić proces etykietowania produktów?

Przy produkcji masowej niezwykle ważna dla oznaczania produktów staje się szybkość i wydajność oraz precyzja. Etykiety powinny zawierać te same informacje, posiadać określony kształt i znajdować się w tym samym miejscu na każdym produkcie. Z tego powodu wiele firm decyduje się na półautomatyczne etykietowanie, które łączy w sobie dokładność ręcznej pracy oraz szybkość wynikającą z użycia aplikatora etykiet. Rolą człowieka w tym procesie jest ustawienie towaru, dzięki czemu maszyna może nanieść oznaczenie w odpowiednim miejscu.

Etykietowanie produktów może zostać całkowicie zautomatyzowane, dzięki zastosowaniu systemów automatycznego wydruku i aplikacji etykiet. Etykieciarki automatyczne mogą oferować zarówno proste, jak i bardziej złożone funkcje, takie jak np. system automatycznego skanowania kodów, który pozwala na śledzenie historii produkcji.